Erstatning

De fleste har oplevet at et fly bliver forsinket, er overbooket eller blive helt aflyst. Det er frustrerende hver eneste gang det sker.

Lovgivningen er dog ændret og giver os rejsende bedre mulighed for at søge erstatning ved flyforsinkelse.

Lad andre gøre arbejdet – søg erstatning online

Der findes en lang række tjeneste på nettet, som er specialiseret i et hente en erstatning hjem til dig hvis dit fly er forsinket. Det gælder både ved flyforsinkelse og flyaflysning. På en måde er det en slags digital retshjælp du betaler for ved disse tjenester. Til gengæld er der rigtig god chancer for en erstatning.

Her er dine rettigheder hvis et fly er aflyst eller forsinket

Hvis dit fly er mere end 3 timer forsinket, vil det blive beregnet som en aflysning. Dit flyselskab skal oplyse dig om, at dit fly er aflyst. Ved aflysning har du krav på en af følgende muligheder:

  • Refusion af hele billetprisen.
  • Ved tilsluttede flyforbindelse: Krav på returflyvning til første afgangssted så hurtigt som muligt.
  • Omlægning af rejsen til det endelige rejsemål, så hurtigt som muligt.
  • Omlægning af rejsen på en senere dato efter eget valg, hvis der er ledige pladser.

Når du først har valgt en af disse muligheder, ja så har du ikke ret til at ændre det igen.

Flyselskabet skal hurtigst muligt oplyse dig om en aflysning og muligheder for omlægning af rejsen, så du har mulighed for at lægge din rejse om. Gør de ikke det, kan du have ret til kompensation, hvis aflysningen ikke skyldes usædvanlige omstændigheder såsom strejke eller politisk uro, som flyselskabet ikke kunne have undgået.

Du skal huske at du altid skal møde op i lufthavnen inden den planlagte afgang. Det gælder også selv om du ved, at flyet er aflyst eller forsinket. Eneste undtagelse er, hvis flyselskabet på skrift har meddelt andet.