De fleste st\u00f8rre fodboldklubber har i dag indset v\u00e6rdien i at v\u00e6re aktive\nbrugere p\u00e5 sociale medier. Alligevel er der en r\u00e6kke udfordringer, som g\u00f8r, at\nklubberne har v\u00e6ret tilbageholdende eller forhindret i at l\u00e6gge indhold ud p\u00e5\nderes sociale mediekonti. <\/strong><\/p>\n\n\n\n Der er mange penge i fodbold, og der er lige s\u00e5 mange penge i sociale\nmedier. En unders\u00f8gelse fra Nielsen Sports i 2017 viste, at sociale medier\ngenererer mellem fem og 20 procent af den samlede v\u00e6rdi for sponsorer gennem\nklubberne. Og klubberne har derfor ogs\u00e5 v\u00e6ret yderst kreative p\u00e5 deres sociale\nmedieprofiler og lanceret spillerinterviews p\u00e5 YouTube, humoristiske\nspillerprofiler og direkte talkshows med spillerne som g\u00e6ster. Men sociale\nmedier har ogs\u00e5 skabt udfordringer, der ikke bare kan skade klubben men ogs\u00e5\nspillerne<\/a>, hvis man ikke tr\u00e6der varsomt. <\/p>\n\n\n\n Men det er ikke alt, som klubberne kan eller vil l\u00e6gge ud p\u00e5 deres sociale\nmediekonti. Selvom mange klubber efterh\u00e5nden har smidt det ber\u00f8mte h\u00e5ndkl\u00e6de i\nringen og accepteret, hvordan verden ser ud i dag, s\u00e5 tog det noget tid, f\u00f8r\nman helt smed skepsissen over for de sociale medier. Fodboldverdenen har sine\negne regler, som til tider kan v\u00e6re meget konservative, og nogle klubber har\nhaft sv\u00e6rt ved at slippe den kontrol over markedsf\u00f8ringen, som sociale medier\nogs\u00e5 betyder. Det kan godt v\u00e6re, at marketingafdelingen synes, at det er en\nfantastisk id\u00e9 at l\u00e6gge videoer p\u00e5 Instagram, Facebook og YouTube \u201dbehind the\nscenes\u201d under tr\u00e6ningen, men det er ikke sikkert, at tr\u00e6neren har helt samme\nholdning. Deres fokus er at beskytte spillerne, taktik og strategi fra\nomverdenen og rivaliserende klubber, s\u00e5 de er ofte ret s\u00e5 ligeglade med\nreklamev\u00e6rdien. <\/p>\n\n\n\nSkepsis mod sociale\nmedier<\/h2>\n\n\n\n