SEO-optimeringen, også kaldet Google-optimering, er vigtig for alle hjemmesider. For virksomheder kan det være altafgørende for succes. Opsætningen i en webshop vil ofte være direkte afhængig af din indsats inden for SEO. 95% procent af alle søgninger i Danmark gør via Google. Derfor tillader vi at sætte lighedstegn mellem SEO-optimering og Google-optimering.

Her følger 12 vigtige råd som er lette at følgende, men som kræver vedholdenhed for at skabe den succes du ønsker for din hjemmeside

1. Lav hjemmesiden der omhandler et emne.
Det vil sige et primært emne, der er mest afgørende for dit indhold. Dette trin er vigtigt, og du får muligvis brug for at lave en lille søgeordsundersøgelse, før du vælger et emne.

2. Nævn søgeord, der hvor de betyder mest.
Inkluder dit “emne” i webstedets titel, domænenavn, beskrivelse, tagline, søgeord, blogkategorier, sidetitler og sideindhold. Hvis du anvender WordPress, kan du ændre meget af dette i de generelle indstillinger eller gennem et plugin som alt-i-en SEO pakke (som jeg bruger).

3. Link til interne sider på dit websted.
Mange CMS systemer gør dette automatisk, men hvis din ikke gør det, er det vigtigt at du linker til dine vigtigste sider direkte fra din forside og forbinder siderne med hinanden via interne links.

4. Brug en såkaldt permalink struktur, der indeholder søgeord.
Nogle hjemmesider har “grimme” permalinkstrukturer, der bruger tal til at identificere sider. PAS PÅ. Det er dårligt for SEO og ser bare ikke godt ud i Google. Brug en webadressestruktur, der indeholder tekst, og sørg for at inkludere søgeord i dine webadresser. Så i stedet for at have en side URL er dette: https://dinside.dk/?p=12, så anvende følgende struktur: https://designlab.dk/kategori/tech-gadgets/.

5. Fjern alt, der gør dit websted langsomt.
Sideindlæsningstider er vigtige, så fjern alle de ikke-væsentlige ting, der er på dit websted. Det kan være musikafspillere, store billeder, flashgrafik og unødvendige plugins.

6. Brug søgeord i dine billeder.
Inkluder ord, der afspejler dit websteds tema i billedets titel, beskrivelse og alt felter. Omdøb også filnavnet, hvis det ikke afspejler dine vigtigste søgeord (f.eks. Skrive-tips.jpg i stedet for d1234.jpg).

7. Link til andre hjemmesider med relevant indhold.
Du kan gøre dette ved at inkludere en blogroll, linkliste eller ressource side på din hjemmeside. Gør det sparsomt, da hver udgående link er en “stemme” for et andet websted. Men hvis du gør det godt, og folk klikker på dine links, fortæller dette søgemaskiner, du er har en kvalitetsside.

8. Opdater dit websted ofte.
Websteder med dynamisk indhold rangordner ofte højere end dem med statisk indhold. Derfor gør blogs og mapper (som Wikipedia) det rigtig godt på søgemaskiner. De opdateres løbende med nyt indhold.

9. Sørg for, at dit websted er indekseret i søgemaskiner.
En masse søgemaskiner finder automatisk og indekserer dit indhold, men regner ikke med det. Du skal være sikker på, at søgemaskiner som Google, Bing og Yahoo gennemsøger dit websted, så folk finder dig online. (Du kan tilføje dem direkte, hvis de ikke er.)

10. Har andre hjemmesider link til dig.
Dette er virkelig, virkelig vigtigt, når det drejer sig om SEO. Det ærgelige er, at det ikke er noget, du nødvendigvis kan kontrollere. Bortset fra at skabe fremragende indhold, så er det eneste, du kan gøre, at spørge om andre vil linke. Mit råd er at du bruge den tid, du ville forsøge at overbevise nogen om at linke til dig på bare at skrive godt indhold.  Uanset hvad du gør, så er indgående links er afgørende for SEO.

11. Stop med at ændre dit domænenavn.
Alderen på din webadresse er en faktor i dit websites søgeord, så vær tålmodig. Hvis du lancerer en ny blog hvert halve år, vil du aldrig se dit websted få den værdi, den fortjener.

12. Skriv som et menneske.
Undgå indhold der lyder som en robot skrev det. Skriv gode ting, følg trinene ovenfor, hav tålmodighed, og du får gode resultater.

God fornøjelse med SEO arbejdet!