De fleste anerkender i dag at online markedsføring er mere effektiv end traditionel markedsføring i aviser, tv og print. De traditionelle medier kan have sine fordele, men de færreste mindre virksomheder har mange hundrede tusinde kroner i deres markedsføringsbudget. Derfor er anvende de i højere grad de digitale muligheder der findes i dag. Selvom alle taler om online marketking så er der også en del forvirring om hvad det dækker over. Så her et par gode råd:

 

Online markedsføring er andet end Google reklamer

Google er nr.1 når det gælder informationssøgning i Europa og USA og dermed også en af de bedste online markedsføringskanaler. Men det er efterhånden også den dyreste af de online muligheder, der findes. Prisen på annoncerne på Google fastsættes efter et auktionsprincip. Man byder om at få den bedste placering – og prisen ændres hele tiden. Altså udbud og efterspørgsel. Det betyder desværre også at prisen typisk går op. Ofte hver dag. Så man vil opleve at ens priser lige pludselig er 3-4 gang højere end i starten. Derfor kan det hurtigt blive dyr fornøjelse at reklamere på Google. Et godt alternativ til Google kan være søgemaskinen Bing, som ejes af Microsoft. Her er klikpriserne typiske noget lavere da konkurrencen om de bedste placeringer ikke er så hård som hos Google.

Instagram er et godt alternativ til facebook

De fleste har hørt om mulighederne for at annoncere på facebook. Muligheden for at målrette annoncerne er utallige og det gør facebook til en effektiv kanal. Men har du nogensinde overvejet at bruge Instagram i stedet? Særligt målgruppen 15-30 år er at finde på Instagram. Så hvis det er dine kunde, så glem alt om facebook. Facebook er for dem over 30 år. Ja, måske enda over 40 år. De yngre mennesker holder til på Instagram og andre sociale medier. Facebook er lidt for meget et sted for forældre og bedsteforældre. Så hvis din virksomhed skal være hip, så er det på Instagram det sker.