Kilde: Pixabay

De sociale medier er en verden af muligheder. Her kan vi holde kontakten med nær og fjern, dele vores meninger, brande os selv og holde os opdateret om alt fra den nærmeste vennekreds til den store verden. De sociale medier er en naturlig del af manges hverdag, og det gælder uanset, hvem du er. Min især kendisser har taget de sociale medier til sig.Spørgsmålet er, hvad der driver mange stjerner til at investere tid i medier som Twitter, Instagram, Facebook og YouTube? Og hvilke stjerner er især berygtede for at være aktive på de sociale medier? Det ser vi nærmere på her.

Et ungt sangtalent med en skarp sans for sociale medier

Ca. 113 millioner følgere på Instagram. Gennemsnitlig 281 medieopslag pr. måned. Tallene er ikke til at tage fejl af: Justin Bieber har et godt tag på de sociale medier. Faktisk var det Youtube, der hjalp den unge sanger til at kickstarte karrieren. Her uploadede han i sin tid sin musik og fangede musikproduceren Scooter Brauns interesse. Via mediet promoverede og synliggjorde han sin person og sit talent. Siden har han taget Twitter i aktiv brug. På det populære sociale medie er han især kendt for sin direkte og aktive kommunikation med fans. Her deler han sin musik, historier fra sit liv, hilsner til fanskaren og meget mere. Og fansene, de elsker det. Det giver dem nemlig en direkte linje til Bieber, som styrker båndet mellem dem og medvirker til at øge hans popularitet og image.   

Brasiliansk fodboldstjerne en af de mest yndede på sociale medier

Det er ingen overraskelse, at mange fodboldfans benytter nettet til at indhente viden, om hvad der rør sig i sporten. Især er sider med en kombination af fodboldnyheder og mulighed for spil på sport yndet hos sportsfans, mens mange ligeledes tyer til sociale medier for at følge fodboldens helte. En af de mest populære er Neymar Jr., som i 2017 blev købt af Paris SG fra FC Barcelona for den højeste pris i fodboldhistorien. Handlen og det faktum, at Paris SG med odds på 1,12 nu spås som vinder af den franske liga har ikke mindsket opmærksomheden. Ca. 236 millioner følger Neymar og hans utallige opslag hver måned, hvilket gør ham til en af de mest populære kendisser på sociale medier. Hans brug af medierne som forum for at ytre sig om personlige holdninger, sager og beslutninger har især været trækplaster for de mange følgere.

Kilde: Pixabay

Sociale medier gavner kendissers brands

En anden kendis, der har haft enorm succes med sin brug af sociale medier er TV-personlighed og ejer af KKW Beauty Kim Kardashian. I omegnen af 159 millioner følger hende på Instagram, hvor hun aktivt bruger mediet til at brande sig selv, tiltrække opmærksomhed og promovere sin virksomheds kosmetikprodukter. Som oftest deler hun personlige historier og klip fra sin dagligdag, som medvirker til at skabe en personlig relation til sine følgere samt en følelse af autenticitet og tillid. Den tilgang har vist sig yderst effektiv i at udbrede kendskabet til hendes virksomhed og brand.

Årsagen til en kendis’ færden på sociale medier kan variere, men er primært centreret om øget synlighed, pleje af image samt muligheden for en direkte kommunikation med fans. Det, at en kendis deler sin hverdag og dele af sit privatliv med følgere, gør, at offentligheden får et mere nuanceret billede af vedkommende. I sidste ende gavner det det personlige brand, som er alfa og omega.